**Keutamaan pergaulan dan persaudaraan**
Ketahuilah bahawasanya pergaulan itu adalah buah daripada kemurnian budikeperti,manakala perpecahan pula adalah buah daripada kejelekan budikeperti.Maka kebaikan dan kemurnian budikeperti itu menularkan sikap saling cinta mencintai,bersatu padu antara satu dengan yang lain dan berhaluan satu,manakala kejelekannya budikeperti membuahkan sikap saling benci membenci,dengki antara satu yang lain dan bermusuh-musuhan
Mengenai kebaikan budikeperti ini,sudah tidak sampai lagi keutamaan dalam agama, sebab dengan sifat inilah Allah subhanahuwataala telah memuji nabi-Nya alaihi al-salam dalam Firman-Nya
“sesungguhnya engkau memiliki budikeperti yang luhur”
Al-Qalam:4
Rasulullah s.a.w bersabda:
“kebaikan sebab memasukkan manusia kedalam syurga,ialah taqwa kepada Allah dan kebaikan budikeperti”
Sabdanya lagi:
“aku diutus untuk menyempurnakan kebaikan kebaikan budikeperti”
Dengan itu sudah jelaslah,bahawa buahnya budikeperti yang baik menimbulkan rasa perpaduan dan menghalang rasa kesepian jiwa.dalam hal ini terdapat banyak huraian yang menyimpulkan berbagai bagai kepujian terhadap sikap perpaduan itu,terutama sekali bila yang menyebabkan ikatan itu,ialah takwa atau agama atau cinta kepada Allah.
Kepujian kepujian itu ada yang terdiri daripada ayat – ayat al-quran,hadis-hadis rasulullah s.a.w atau *atsar para sahabat dan tabiin semuanya cukup dan lengkap
*( Al-Atsar(atsar)
Dari segi bahasa bermaksud kesan sesuatu. Manakala dari segi istilah pula, ia bermaksud,sesuatu perkataan atau perbuatan sahabat dan tabiin.)
Allah subhanahuwataala berfirman untuk memperlihatkan kebesaran kurniaan keatas kaum mukmin: firman-Nya
“maka kamu sekalian,dengan sebab kurnian itu menjadi saudara”
Al-Imran:103
Maksud dari ayat tersebut ,ialah kurnia perpaduan antara satu dengan yang lain,Allah subhanahuwataala mencela perpecahan,dan menegah dengan keras sikap itu dalam
firman-Nya
“Berpegan teguhlah dengan tali Allah bersama-sama dan janganlah berpecah belah”
Al-imran:103
Rasulullah s.a.w pula bersabda
“sesunggunya orang yang paling hamper kepadaku,ialah orang yang paling terbaik budikepertinya.mereka yang bersikap merendah diri dansenang bermesera dan dimesrai”
Sabdanya lagi
“seorang mukmin ialah orang yang senang bermesera dan dimeserai,dan tiada gunanya pada orang yang tidak tahu bermesra dan tidak suka dimeserai”
Sabdanya lagi
“siapa yang dikehandaki oleh Allah kebaikan baginya,dikurniakannya teman yang soleh,apabila terlupa diingatkan dan apabila teringat ditolong oleh teman itu”
Sabdanya lagi
“Tiadalah dua orang yang saling cinta mencintai kerana Allah,melainkan yang lebih dicintai oleh Allah,ialah orang yang lebih banyak cintanya kepada rakanya”
Sabdanya lagi
“sesungguhnya Allah subhanahuwataala telah berkata:sudah pastilah kencintaan-Ku itu terhadaporang-orang yang ziarah menziarahi kerana-Ku,sudah pastilah kencintaan-Ku itu terhadap orang - orang yang cinta mencintai kerana-Ku.sudah pastilah kencintaan-Ku terhadap orang-orang yang bersusah payah kerana-Ku,sudah pastilah kecintaan-Ku itu terhadap orang-orang yang tolong menolong kerana-Ku”
Sabdanya lagi
“sesungguhnya orang yang amat dicntai oleh Allah,ialah orang yang senang bermesra-mesra dan senang dimeserai dan sesungguhnya orang yang amat dibenci oleh Allah ialah orang yang suka menaburkan kata-kata nista dan suka memecahbelahkan antara sesama saudara”
Dari atsar pula apa yang diriwayatkan dari al-“Fadhil rahimahullahutaala,katanya:
Eangkau ingin menetap dalam syurga firdaus dan harap bertetangga dengan Allah dalam rumah-Nya(syurga) bersama sama para nabi dan shadiqiin,syuhada dan shalihin ! amalan apakah yang anda kerjakan? syahwat manakah yang telah anda tinggalkan? Kemarahan yang mana satukah anda telah menahan diri? Keluarga yang manasatukah yang anda perhubungkan ? kekhilafan saudaramu sudahkan anda maafkan? Orang dekat yang manakah yang anda jauhkan kerana mencari keredhaan Allah?dan dengan orang jauh yang mana telah anda dekatkan kerana mencari keredhaan Allah!”
Dia berkata lagi:seorang yang mengamatamati wajah saudaranya kerana cinta dan rahmat adalah melakukan suatu ibadah
Menentukan cinta kerana Allah
Cinta yang hakiki yang didasarkan kerana Allah sematamata,bila anda mencintai seseorang bukan kerana peribadinya malah kerana kelebihan-kelebihannya yang bergantung dengan keakhiratannya
Misal cinta ini ialah:seorang yang mencintai gurunya,sebab menerusi guru itu ia akan memperolehi ilmu pengetahuan yang akan memperbaiki amalanya,sedangkan tujuan utama dari menuntut ilmu pengetahuan dan amalan yang baik itu,ialah keselamatan diri dihari akhirat.inilah yang dikatakan antara contoh-contoh cinta kerana Allah semata-semata
Misal yang lain ialah:seorang guru yang mencintai muridnya,sebab kepadanya guru itu dapat menurunkan ilmu pengetahuan,dan dengan sebab itu pula guru itu memperolehi pangkat seorang pendidik atau guru,orang ini juga dikira cinta kerana Allah sematamata
Begitu pula orang yang bersedekah dengan hartabendanya kerana menuntut keredaan Allah atau orang yang suka mengudang tetamu dirumahnya lalu menghidangkan berbagai bagai makanan yang lazat semata mata ingin mendekatkan diri pada Allah,kemudian lahirlah dalam diri orang itu perasaan sayang dan kasih terhadap tukang masaknya
Kerana kemahirannya menyediakan makanan yang lazat,cinta ini juga dikira sebagai cinta pada Allah
Misal yang lain lagi seperti orang yang suka menyampai sedekah kepada orang yang memerlukan,maka perilakunya juga dikira cinta kerana Allah atau orang yang mencintai pekerja yang membantu menyucikan pakaiannya,membersikan rumahnya,memasakan makananya yang mana ia terlepas dari tugas itu dan senanglah ia untuk menuntut ilmu atau membuat pekerjaan yang lain sedangkan tujuan utama mengadakan pembantu hanyalah tak lain ingin melapangkan masa untuk memperbanyakan ibadah dan orang ini juga dikira cinta kerana Allah
Cukup lah dengan contoh contoh yang telah dipaparkan atau boleh juga diambil dari contoh lain asalkan ia adalah kerana Allah juga direda
Segolongan para salaf soleh yang terdahulu sering kali segala keperluan ditanggung oleh hartawan yang murah hati , jadi dalam hal ini kedua dua pihak tergolong dari pencinta pencinta yang mencari keredhaan Allah
Jika seorang lelaki telah menikahi wanita yang soleh untuk mengawal dari godaan syaitan serta memelihara iman atau mendambakan seorang anak yang soleh dari pernikahan mereka atau mencintai isterinya kerana menerusi siterinya dia dapat sampai kearah yang suci ia juga dikira pencinta kerana Allah
Demekianlahpula jika seseorang itu dalam hatinya cinta kerana Allah dan dunia,sebagaimana mereka yang mencintai guru yang telah mendidiknya kearah wawasan ilmu yang dapat membibing menuju keredhaan Allah,lalu ia mencukupi segala keperluan gurunya didunia dengan wang ringgit dan juga berbagai kemudahan lain sekadar yang mampu,maka ia juga dikira mencintai kerana Allah
Mengertilah bahawa syarat syarat mencintai Allah itu bukanlah meninggalkan segala kekayaan dunia ini,ini kerana para Nabi juga sering menyeru umatnya agar berdoa meminta pada Allah taala semuga dicukupi segala keperluan dunia dan akhirat
Sepertimana yang diketahui oleh semua bahawa Allah menyeru kepada hambanya agar meminta minta pada-Nya,begitu juga para nabi nabi terdahulu dan terakhir juga menyuruh umatnya meminta pada Allah disamping berusaha dan bertawakal.
Sebagai contoh”marilah sama kita renungi sepotong Qalam Allah
“wahai tuhan kami! Berikanlah kami kebaikan didunia dan kebaikan diakhirat”
Untuk renungan dan pengajaran bersama,bahawa harta dunia ini juga amat diperlukan,kerana dengannya dapatlah membantu meringankan mereka mereka yang patut dibantu demi kebaikan.Hasilnya juga baik dinegeri akhirak nanti
Kerana segala yang ada ini merupakan rahmat yang diberi pinjam oleh Allah kepada Manusia
Dalam sebuah doa yang diketahui umum bahawa ada menyebut kerahmatan,ini bermakna dengan kerahmatan Allah itulah juga adanya apa yang dimiliki olehsemua makhluk ini
“ya! Allah ya! Tuhanku sesungguhnya daripada mu kerahmatan yang dengannya aku boleh memperolehi pangkat kerahmatan-Mu didunia dan akhirat”
Bila rasa kencintaan pada Allah telah kukuh dihati dengan berbagai bagai darjat disisi Allah,maka balasan kebaikan juga berbeza dari maha Adil dan saksama sebagai mana Nabi s.a.w menegaskan, bahawa kamu akan menerima apa yang kamu lakukan”dengan pengertian ini juga kefahaman akan timbulah perasaan suka membantu dan menolong samada dengan harta benda,tenaga,kata-kata nasihat dan berbagai-bagai malah ada yang tidak memiliki kepentingan lagi kerana sudah habis dibelanjakan untuk membantu orang yang dicintai
Manakala ada juga yang menentukan sebahagian keperluan untuk diri dan sebahagian yang lain deserahkan kepada orang yang dicintai,dan ada juga mereka yang membahagi dua harta kekayaan,dan ada yang membahagi satu pertiga,satu persepuluh juga berbagai bagai cara lagi. Begitulah watak- watak para pencinta Allah
Mereka yang mencintai kerana Allah,akan merasa amat bersalah dan duka cita yang amat, jika berlaku kekhilafan.Mereka juga sanggup berjumpa dengan orang yang terkhilaf itu untuk menjelaskan dan memohon kemaafan juga berjanji hal seperti yang dimaksudkan tidak akan berulang.Manakala ada juga yang sama-sama terus melupakan jika berlaku kekhilafan dan terus menerus mencintai kerana Allah
Wallahua`lam
Sifat yang harus diperhatikan dalam memilih sahabat
Ya! Kita selalu berkata”kawan gembira senang dicari,kawan menangis susah didapati”memang diakui oleh semua lapisan masyarakat.mengapa ia berlaku.Adakah tersalah pilih atau kurangnya sifat berhati-hati.lihat apa yang telah digariskan dalam kitab”Bimbingan mukmin”
Ketahuilah bukan semua manusia patut dijadikan sahabat yang akrab
Nabi s.a.w bersabda:-
“seseorang itu atas agama(perjalanan)rakanya.hendaklah seseorang kamu memerhatikan
Ketahuilah bahawasanya pergaulan itu adalah buah daripada kemurnian budikeperti,manakala perpecahan pula adalah buah daripada kejelekan budikeperti.Maka kebaikan dan kemurnian budikeperti itu menularkan sikap saling cinta mencintai,bersatu padu antara satu dengan yang lain dan berhaluan satu,manakala kejelekannya budikeperti membuahkan sikap saling benci membenci,dengki antara satu yang lain dan bermusuh-musuhan
Mengenai kebaikan budikeperti ini,sudah tidak sampai lagi keutamaan dalam agama, sebab dengan sifat inilah Allah subhanahuwataala telah memuji nabi-Nya alaihi al-salam dalam Firman-Nya
“sesungguhnya engkau memiliki budikeperti yang luhur”
Al-Qalam:4
Rasulullah s.a.w bersabda:
“kebaikan sebab memasukkan manusia kedalam syurga,ialah taqwa kepada Allah dan kebaikan budikeperti”
Sabdanya lagi:
“aku diutus untuk menyempurnakan kebaikan kebaikan budikeperti”
Dengan itu sudah jelaslah,bahawa buahnya budikeperti yang baik menimbulkan rasa perpaduan dan menghalang rasa kesepian jiwa.dalam hal ini terdapat banyak huraian yang menyimpulkan berbagai bagai kepujian terhadap sikap perpaduan itu,terutama sekali bila yang menyebabkan ikatan itu,ialah takwa atau agama atau cinta kepada Allah.
Kepujian kepujian itu ada yang terdiri daripada ayat – ayat al-quran,hadis-hadis rasulullah s.a.w atau *atsar para sahabat dan tabiin semuanya cukup dan lengkap
*( Al-Atsar(atsar)
Dari segi bahasa bermaksud kesan sesuatu. Manakala dari segi istilah pula, ia bermaksud,sesuatu perkataan atau perbuatan sahabat dan tabiin.)
Allah subhanahuwataala berfirman untuk memperlihatkan kebesaran kurniaan keatas kaum mukmin: firman-Nya
“maka kamu sekalian,dengan sebab kurnian itu menjadi saudara”
Al-Imran:103
Maksud dari ayat tersebut ,ialah kurnia perpaduan antara satu dengan yang lain,Allah subhanahuwataala mencela perpecahan,dan menegah dengan keras sikap itu dalam
firman-Nya
“Berpegan teguhlah dengan tali Allah bersama-sama dan janganlah berpecah belah”
Al-imran:103
Rasulullah s.a.w pula bersabda
“sesunggunya orang yang paling hamper kepadaku,ialah orang yang paling terbaik budikepertinya.mereka yang bersikap merendah diri dansenang bermesera dan dimesrai”
Sabdanya lagi
“seorang mukmin ialah orang yang senang bermesera dan dimeserai,dan tiada gunanya pada orang yang tidak tahu bermesra dan tidak suka dimeserai”
Sabdanya lagi
“siapa yang dikehandaki oleh Allah kebaikan baginya,dikurniakannya teman yang soleh,apabila terlupa diingatkan dan apabila teringat ditolong oleh teman itu”
Sabdanya lagi
“Tiadalah dua orang yang saling cinta mencintai kerana Allah,melainkan yang lebih dicintai oleh Allah,ialah orang yang lebih banyak cintanya kepada rakanya”
Sabdanya lagi
“sesungguhnya Allah subhanahuwataala telah berkata:sudah pastilah kencintaan-Ku itu terhadaporang-orang yang ziarah menziarahi kerana-Ku,sudah pastilah kencintaan-Ku itu terhadap orang - orang yang cinta mencintai kerana-Ku.sudah pastilah kencintaan-Ku terhadap orang-orang yang bersusah payah kerana-Ku,sudah pastilah kecintaan-Ku itu terhadap orang-orang yang tolong menolong kerana-Ku”
Sabdanya lagi
“sesungguhnya orang yang amat dicntai oleh Allah,ialah orang yang senang bermesra-mesra dan senang dimeserai dan sesungguhnya orang yang amat dibenci oleh Allah ialah orang yang suka menaburkan kata-kata nista dan suka memecahbelahkan antara sesama saudara”
Dari atsar pula apa yang diriwayatkan dari al-“Fadhil rahimahullahutaala,katanya:
Eangkau ingin menetap dalam syurga firdaus dan harap bertetangga dengan Allah dalam rumah-Nya(syurga) bersama sama para nabi dan shadiqiin,syuhada dan shalihin ! amalan apakah yang anda kerjakan? syahwat manakah yang telah anda tinggalkan? Kemarahan yang mana satukah anda telah menahan diri? Keluarga yang manasatukah yang anda perhubungkan ? kekhilafan saudaramu sudahkan anda maafkan? Orang dekat yang manakah yang anda jauhkan kerana mencari keredhaan Allah?dan dengan orang jauh yang mana telah anda dekatkan kerana mencari keredhaan Allah!”
Dia berkata lagi:seorang yang mengamatamati wajah saudaranya kerana cinta dan rahmat adalah melakukan suatu ibadah
Menentukan cinta kerana Allah
Cinta yang hakiki yang didasarkan kerana Allah sematamata,bila anda mencintai seseorang bukan kerana peribadinya malah kerana kelebihan-kelebihannya yang bergantung dengan keakhiratannya
Misal cinta ini ialah:seorang yang mencintai gurunya,sebab menerusi guru itu ia akan memperolehi ilmu pengetahuan yang akan memperbaiki amalanya,sedangkan tujuan utama dari menuntut ilmu pengetahuan dan amalan yang baik itu,ialah keselamatan diri dihari akhirat.inilah yang dikatakan antara contoh-contoh cinta kerana Allah semata-semata
Misal yang lain ialah:seorang guru yang mencintai muridnya,sebab kepadanya guru itu dapat menurunkan ilmu pengetahuan,dan dengan sebab itu pula guru itu memperolehi pangkat seorang pendidik atau guru,orang ini juga dikira cinta kerana Allah sematamata
Begitu pula orang yang bersedekah dengan hartabendanya kerana menuntut keredaan Allah atau orang yang suka mengudang tetamu dirumahnya lalu menghidangkan berbagai bagai makanan yang lazat semata mata ingin mendekatkan diri pada Allah,kemudian lahirlah dalam diri orang itu perasaan sayang dan kasih terhadap tukang masaknya
Kerana kemahirannya menyediakan makanan yang lazat,cinta ini juga dikira sebagai cinta pada Allah
Misal yang lain lagi seperti orang yang suka menyampai sedekah kepada orang yang memerlukan,maka perilakunya juga dikira cinta kerana Allah atau orang yang mencintai pekerja yang membantu menyucikan pakaiannya,membersikan rumahnya,memasakan makananya yang mana ia terlepas dari tugas itu dan senanglah ia untuk menuntut ilmu atau membuat pekerjaan yang lain sedangkan tujuan utama mengadakan pembantu hanyalah tak lain ingin melapangkan masa untuk memperbanyakan ibadah dan orang ini juga dikira cinta kerana Allah
Cukup lah dengan contoh contoh yang telah dipaparkan atau boleh juga diambil dari contoh lain asalkan ia adalah kerana Allah juga direda
Segolongan para salaf soleh yang terdahulu sering kali segala keperluan ditanggung oleh hartawan yang murah hati , jadi dalam hal ini kedua dua pihak tergolong dari pencinta pencinta yang mencari keredhaan Allah
Jika seorang lelaki telah menikahi wanita yang soleh untuk mengawal dari godaan syaitan serta memelihara iman atau mendambakan seorang anak yang soleh dari pernikahan mereka atau mencintai isterinya kerana menerusi siterinya dia dapat sampai kearah yang suci ia juga dikira pencinta kerana Allah
Demekianlahpula jika seseorang itu dalam hatinya cinta kerana Allah dan dunia,sebagaimana mereka yang mencintai guru yang telah mendidiknya kearah wawasan ilmu yang dapat membibing menuju keredhaan Allah,lalu ia mencukupi segala keperluan gurunya didunia dengan wang ringgit dan juga berbagai kemudahan lain sekadar yang mampu,maka ia juga dikira mencintai kerana Allah
Mengertilah bahawa syarat syarat mencintai Allah itu bukanlah meninggalkan segala kekayaan dunia ini,ini kerana para Nabi juga sering menyeru umatnya agar berdoa meminta pada Allah taala semuga dicukupi segala keperluan dunia dan akhirat
Sepertimana yang diketahui oleh semua bahawa Allah menyeru kepada hambanya agar meminta minta pada-Nya,begitu juga para nabi nabi terdahulu dan terakhir juga menyuruh umatnya meminta pada Allah disamping berusaha dan bertawakal.
Sebagai contoh”marilah sama kita renungi sepotong Qalam Allah
“wahai tuhan kami! Berikanlah kami kebaikan didunia dan kebaikan diakhirat”
Untuk renungan dan pengajaran bersama,bahawa harta dunia ini juga amat diperlukan,kerana dengannya dapatlah membantu meringankan mereka mereka yang patut dibantu demi kebaikan.Hasilnya juga baik dinegeri akhirak nanti
Kerana segala yang ada ini merupakan rahmat yang diberi pinjam oleh Allah kepada Manusia
Dalam sebuah doa yang diketahui umum bahawa ada menyebut kerahmatan,ini bermakna dengan kerahmatan Allah itulah juga adanya apa yang dimiliki olehsemua makhluk ini
“ya! Allah ya! Tuhanku sesungguhnya daripada mu kerahmatan yang dengannya aku boleh memperolehi pangkat kerahmatan-Mu didunia dan akhirat”
Bila rasa kencintaan pada Allah telah kukuh dihati dengan berbagai bagai darjat disisi Allah,maka balasan kebaikan juga berbeza dari maha Adil dan saksama sebagai mana Nabi s.a.w menegaskan, bahawa kamu akan menerima apa yang kamu lakukan”dengan pengertian ini juga kefahaman akan timbulah perasaan suka membantu dan menolong samada dengan harta benda,tenaga,kata-kata nasihat dan berbagai-bagai malah ada yang tidak memiliki kepentingan lagi kerana sudah habis dibelanjakan untuk membantu orang yang dicintai
Manakala ada juga yang menentukan sebahagian keperluan untuk diri dan sebahagian yang lain deserahkan kepada orang yang dicintai,dan ada juga mereka yang membahagi dua harta kekayaan,dan ada yang membahagi satu pertiga,satu persepuluh juga berbagai bagai cara lagi. Begitulah watak- watak para pencinta Allah
Mereka yang mencintai kerana Allah,akan merasa amat bersalah dan duka cita yang amat, jika berlaku kekhilafan.Mereka juga sanggup berjumpa dengan orang yang terkhilaf itu untuk menjelaskan dan memohon kemaafan juga berjanji hal seperti yang dimaksudkan tidak akan berulang.Manakala ada juga yang sama-sama terus melupakan jika berlaku kekhilafan dan terus menerus mencintai kerana Allah
Wallahua`lam
Sifat yang harus diperhatikan dalam memilih sahabat
Ya! Kita selalu berkata”kawan gembira senang dicari,kawan menangis susah didapati”memang diakui oleh semua lapisan masyarakat.mengapa ia berlaku.Adakah tersalah pilih atau kurangnya sifat berhati-hati.lihat apa yang telah digariskan dalam kitab”Bimbingan mukmin”
Ketahuilah bukan semua manusia patut dijadikan sahabat yang akrab
Nabi s.a.w bersabda:-
“seseorang itu atas agama(perjalanan)rakanya.hendaklah seseorang kamu memerhatikan
0 comments:
Post a Comment